Пунктом 1 Правил військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів передбачено, що у разі вибуття за межі України на строк більше трьох місяців військовозобов’язані повинні перебувати на військовому обліку за місцем консульського обліку в закордонних дипломатичних установах України.
Закордонні дипломатичні установи України ведуть окремий облік осіб, які перебувають на тимчасовому консульському обліку (назвемо його консульський військовий облік). Консульські установи не наділенні повноваженням щодо ведення обов'язкового консульського обліку всіх громадян України, які перебувають за кордоном.
Проблема. Консульський облік є добровільною формою реєстрації інформації про місце проживання або перебування громадян України на території іноземної держави, а тому прибувши в іншу країну громадяни України не зобов'язані ставати на консульський облік.
Встановивши обов'язок, щодо перебування на військовому обліку за місцем тимчасового консульського обліку, Кабінет міністрів України де-факто зробив тимчасовий консульський облік обов'язковим.
Якщо особа стала на консульський облік, то протягом 7-ми днів з моменту взяття її на облік закордонні дипломатичні установи України повідомляють територіальні центри комплектування та соціальної підтримки України про зареєстрованих осіб.
Сприяння у поверненні
В разі проведення мобілізації та у воєнний час (в особливий період) закордонні дипломатичні установи України сприяють поверненню військовозобов’язаних та резервістів в Україну. Вказані повноваження поширюються на всіх громадян України, а не лише на тих, які стали на консульський облік.
Проблеми
1. На даний час відсутній дієвий механізм такого сприяння, оскільки закордонні дипломатичні установи України не можуть зобов'язати особу стати на консульський облік, не можуть вручити їй повістку і не можуть забезпечити примусове повернення.
2. Кримінальна відповідальність за ухилення від військового обліку настає виключно після попередження, зробленого відповідним керівником територіального центру комплектування та соціальної підтримки, а не працівником консульської установи. Відтак, представник ТЦК не має змоги здійснити таке попередження за кордоном, а без нього особу не можна притягнути до кримінальної відповідальності.
Сприяння не дає можливість застосувати примусове повернення громадян України чи інші заходи для гарантованого повернення. Повноваження закордонних дипломатичних установ України є обмежені, оскільки вони не мають обмежені права на діяльність в юрисдикції іншої держави, а тим більше, застосовування примусових заходів чи вчинення інших дій квазі-воєнного характеру.
Пунктом 52 Порядку від 30 грудня 2022 р. № 1487 не визначено право закордонних дипломатичних установ України на вручення повісток всім громадянам. Право на інформування громадян поширюється виключно на громадян, які перебувають на тимчасовому консульському обліку та досягли призовного віку і не мають відстрочки або не звільнені від призову на строкову військову службу, про початок чергового призову громадян України на строкову військову службу.
Можна констатувати, що їх функція зводитиметься виключно до інформаційного супроводу національних органів, які здійснюватимуть вручення повісток та притягнення осіб до юридичної відповідальності за ухилення від військового обліку чи виклику, адже в порядку дипломатичної взаємодії закордонні дипломатичні установи України мают можливість отримувати інформацію від іноземних органів та передавати її органам влади України.
Виїхавши до іншої держави особа, яка не стала на консульський облік, продовжує перебувати на військовому обліку в Україні за зареєстрованим місцем свого проживання і на неї покладаються всі обов'язки щодо військового обліку, які вона мала б перебуваючи в Україні.